Løsningen på “Den svenske udfordring”

Svensken  krydsede for nylig Sundet – men for mig viste det sig at blive løsningen på lang tids hovedpine.

B2B Telefoninterview fra svenske udbydere er ofte af tvivlsom kvalitet, og der er meget få institutter, der leverer den ydelse. Derfor sank jeg lige en ekstra gang, da jeg skulle stå i spidsen for et projekt for et globalt medicinalfirma, der ville have gennemført en undersøgelse i Danmark, Norge, Sverige og Finland omkring et bestemt produkt.

Der skulle gennemføres 800 webinterview med forbrugere og 100 interview med apoteker i hvert land. 100 interview med apoteker lyder måske ikke af meget. Men for eksempel er der kun 237 apoteker i Danmark at ringe til. I Sverige ser markedet anderledes ud, men med en svær målgruppe og tvivlsomme leverandører lignede det en kolossal udfordring.

Jo mere jeg var i kontakt med svenske udbydere, jo mere gik det op for mig, at de ikke kunne sikre den kvalitet, vores danske telefoninterviewafdeling er garant for. Jeg har arbejdet intensivt med interviewere og supervisorer i Herning, så det gik op for mig; hvorfor ikke bruge den erfaring til at lave en mini-afdeling af svenske interviewere i København?

Jeg udtænkte en rekrutterings- og onboardingproces, som endte med, at jeg ansatte tre herrer. De ville ikke blive fornærmede, hvis jeg nævnte til dem, at de ikke længere er vårharer. Selvom de ikke er deciderede telefoninterviewere, har de alle tre mange kompetencer og erfaringer, der gør dem til værdifulde medarbejdere. Der er en lang række fordele ved dette setup:

1. Vi kan selv oplære og sikre kvaliteten af interview
2. Forsyningssikkerhed – Vi kan være sikre på, at interviewene bliver gennemført, og at en ekstern partner ikke hopper fra midt i processen
3 Der er et stort rekrutteringsgrundlag af potentielle medarbejdere i København og Skåne
4. Den svenske valutakurs i forhold til den danske gør, at en dansk løn er meget mere værd i Sverige, hvorfor det er ekstra attraktive vilkår for svensktalende bosat i Sverige

Svensken kom altså… Med kompetence og venlighed. Så det viste sig, at svenske medarbejdere inhouse var løsningen på “Den svenske udfordring”. En positiv sideeffekt har tilmed været, at min og kollegaernes forståelse af svensk er eksponentielt forbedret samt at de erfarne herrer har bidraget med vigtige pointer om det svenske marked, hvilket jeg kan bruge i det daglige salg og i forbindelse med undersøgelser på det svenske marked. Det skal siges, at jeg ikke for nuværende råder over rammer, der kan rumme meget mere end fire interviewere i København. Men med specialiserede opgaver med lang tidshorisont, viste det sig at være den optimale løsning. De er netop nu i gang med at løse opgave nummer tre.

Så mit råd lyder, at man ikke behøver være ikke bekymret for at springe ud i freelancekontrakter med repræsentanter for vores broderfolk, hvis de fysiske rammer er til det. Oplæring er altid omkostningsfyldt, men med den rigtige rekruttering, kan man både spare søvnløse nætter og ressourcer i sidste ende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

fifteen + 18 =